Psykologpraksis
uden ventetid

Vi tilbyder højt kvalificeret psykoterapeutisk samtalebehandling med fokus på forståelse og tillid.

PSYKOLOG UDEN VENTETID

Har du brug for hjælp nu? Få en gratis forsamtale, og hør om vi kan hjælpe.

Se og læs om vores behandlere, og hvad vi kan gøre for dig.

Find adressen på vores klinik, der befinder sig i behagelige omgivelser.

Book online her.

Hvorfor vælge
Odense Psykologpraksis?

Trygge rammer

Du vil i Odense Psykologpraksis møde et stærkt og engageret team, hvis største drive er at yde den allerbedste behandling til dig.

God kemi

Det vigtigste i et terapiforløb er, at den menneskelige ”kemi” er god, og at du føler tillid og tryghed til den person, du sidder overfor.

Kompetente behandlere

Du vil i Odense Psykologpraksis møde et stærkt og engageret team, hvis DNA er at yde den allerbedste behandling til dig. 

Siden 2013

Odense Psykologpraksis er ejet af autoriseret psykolog og specialist i psykoterapi Anne Katrine Buch, der grundlagde virksomheden i 2013. 

Brug for en konsultation?

Book psykologtid her uden ventetid. Vi tilbyder hurtig og nem onlinebooking, hvor du altid har mulighed for psykologhjælp uden ventetid.

FORSTÅELSE OG TILLID

Psykologpraksis i Odense

Hos Odense Psykologpraksis kommer du til hyggelige og handicapvenlige lokaler placeret centralt i Odense med gratis parkering lige ved døren. Kontakt os gerne for at få en uforpligtende snak eller book en gratis telefonisk forsamtale for at høre, hvad vi kan gøre for dig.

 

Ventetid med henvisning kan ses på sundhed.dk:
Sundhed.dk (Psykolog Anne Katrine Buch)

Du kan også booke en konsultation uden ventetid med en af vores andre behandlere her

Hos Odense Psykologpraksis tilbyder vi højt kvalificeret psykoterapeutisk samtalebehandling med fokus på forståelse og tillid. Vi udviser forståelse for dig og den situation, der har bragt dig i terapi. En forudsætning for at terapien virker er, at du har tillid til, at den terapeut du møder kan hjælpe dig. Al terapi tilrettelægges individuelt i begyndelsen af et forløb, og fokus vil her være på dine behov og ønsker. Du vil hos os møde et dygtigt og professionelt team, der tilbyder forskellige ydelser til forskellige områder og målgrupper, for eksempel individuel terapi, parterapi, supervision, foredrag etc. Læs mere om vores behandlere her. Derudover kan vi tilbyde en konsultation uden ventetid.

Når du kommer til behandling hos Odense Psykologpraksis, kommer du til hyggelige og handicapvenlige lokaler placeret centralt i Odense med gratis parkering lige ved døren.

Kontakt os gerne for at få en uforpligtende snak eller book en gratis telefonisk forsamtale for at høre, hvad vi kan gøre for dig.

Hvorfor vælge Odense Psykologpraksis

Du kan være helt tryg omkring din behandling, når du er klient hos Odense Psykologpraksis, uanset om du kommer med henvisning fra lægen, henvist via din sundhedsforsikring eller som selvbetaler. Du vil i Odense Psykologpraksis møde et stærkt og engageret team, hvis største drive er at yde den allerbedste behandling til dig. Du vil blive mødt med et engagement og en tiltro til, at der er håb og mulighed for, at du i samarbejdet med os kan få det bedre.

Valg af psykolog

Valget af psykolog er for de fleste ofte lidt af en jungle. Skal du vælge en mand eller kvinde? Hvilken alder skal psykologen have? Hvad betyder alle de forskellige terapiformer, der udbydes? Kort sagt: Hvordan finder du ud af, hvem der er den rette psykolog for dig? Det vigtigste i et terapiforløb er, at den menneskelige ”kemi” er god, og at du føler tillid og tryghed til den person, du sidder overfor. Det er vigtigt, at du har en oplevelse af, at vedkommende vil kunne hjælpe dig med den problemstilling, der har fået dig til at opsøge terapi. Ligeledes er det vigtigt, at psykologen kan forklare sin metode for dig – altså kort og godt, hvad terapien går ud på. Derudover skal der også være klarhed og enighed mellem jer i forhold til, hvad formålet med jeres samtaler er.

Angst

Angst er en naturlig og fysiologisk reaktion på en oplevet fare, hvor man oftest enten vil forsøge at forsvare eller fjerne sig fra det, der fremkalder angsten. Angsten er hensigtsmæssig og nødvendig for overlevelse, når man står overfor en reel fare, men den kan være særdeles forstyrrende og invaliderende, når man reagerer med angst overfor situationer, der ikke er farlige. Angsten har mange udtryk og kan opstå i relation til næsten alt. Måske bliver du nervøs og utilpas med bekymringer for, hvad andre tænker om dig, og lider af socialfobi. Du bliver måske utilpas, når du i bil skal passere en bro, eller når du befinder dig i situationer med mange mennesker og lider af agorafobi. Måske er du bange for at flyve eller at køre i elevatorer og lider af en enkeltforbi. Har du svært ved at stoppe dine bekymringer, der særligt kredser om, at du eller dine pårørende lider af alvorlig sygdom og har symptomer, der er forenelige med generaliseret angst, eller får du panikanfald eller lider af tvangshandlinger eller tanker. Uanset hvad der plager dig er der hjælp at hente, og du behøver ikke være styret af din angst.

Har du brug for psykologhjælp til angst? Book en tid her

Depression

Depression er en udbredt psykisk lidelse, hvor man føler sig nedtrykt igennem en længere periode (minimum 14 dage). Oplevelsen af nedtrykthed kan variere fra lettere tristhed til dyb fortvivlelse eller en tilstand af nærmest at være forstenet, som om hele systemet er “gået i stå”. Der er derudover fravær af lyst til ting, man tidligere har fundet glæde ved, og mange med depression kan opleve en følelse af, at “det hele kan være ligemeget”. Trætheden er overvældende, og man mangler lyst og energi til at klare hverdagens forpligtelser. De tre mest typiske tegn og symptomer på depression er altså, at man føler sig nedtrykt, man oplever nedsat lyst eller interesse i ting, samt oplever man nedsat energi eller øget træthed. Når du opsøger behandling for depression ved Odense Psykologpraksis, vil første skridt være at afdække, hvorvidt depression er den primære årsag til dine vanskeligheder, og i så fald hvilken sværhedsgrad din depression har. Behandlingen vil som oftest tage afsæt i kognitiv adfærdsterapi, hvor den vil blive tilpasset til dine behov.

Har du brug for psykologhjælp til depression? Book en tid her

Stress

Stress er ikke en sygdom, men derimod kroppens naturlige reaktion på en belastning. Stress kan kort sagt defineres som en fysiologisk reaktion, der opstår i hjernen, når kravene overstiger den mængde ressourcer, man har til rådighed. Ved en kortvarig stressreaktion vil stressreaktioner sikre god performance og overlevelse, men ved en langvarig stressreaktion vil kroppen være i konstant alarmberedskab. Langvarige stresssymptomer kan i sidste ende føre til et ”kollaps”, det er altså kroppens måde at tvinge én til at stoppe op og ændre sit liv, inden det vil medføre andre sygdomme. Man kan spørge sig selv: ”Hvordan ved jeg, at jeg har stress? Hvordan føles stress?” Symptomerne på stress kan se forskellige ud alt efter, hvem man er. Som hovedregel gælder det, at hvis du oplever kropslige eller psykiske symptomer, du ikke plejer at have, eller som er bekymrende, så bør du altid søge læge for at udelukke anden sygdom. De mest typiske tegn på stress er blandt andet træthed, søvnbesvær, hovedpine, hukommelses- og koncentrationsbesvær, øget svedproduktion, svimmelhed, forandret humør og energiforladthed. Odense Psykologpraksis tilbyder en kompetent stressbehandling, der baserer sig på erfaring samt nyeste forskning om stress.

Har du brug for psykologhjælp til stress? Book en tid her

Selvværd

Selvværd er den grundlæggende følelse af at have værdi som menneske. At være i besiddelse af et godt selvværd er helt afgørende for udviklingen af en sund identitet og psykisk trivsel livet igennem. Lavt selvværd vil påvirke din ageren og tanker om dig selv. Når man har lavt selvværd kan man opleve, at man har mange selvkritiske tanker om sig selv, og de ting man gør. Er dit selvværd godt, vil du føle, at din berettigelse er ligeså stor som andre menneskers. Du vil i relation til andre være i stand til at kunne sætte grænser og sige fra, fordi du evner at passe på dig selv. Er dit selvværd derimod skrøbeligt eller lavt, vil du ofte tvivle på dig selv, på dine følelser, på andres hensigter, ikke få forfulgt dine drømme, finde dig i at andre overskrider dine grænser og være urimeligt afhængig af andres accept for at kunne fungere. At kæmpe med dårligt selvværd er hårdt og opslidende.

Har du brug for psykologhjælp til lavt selvværd? Book en tid her

Selvskade

Selvskade er en bevidst handling, hvor man gør skade på egen krop ved for eksempel at skære eller kradse i sig selv, uden at der samtidig er et ønske om at begå selvmord eller dø af det. Der kan være mange måder at selvskade på, både direkte og indirekte, og de fleste fortæller, at de har brugt flere metoder. Der er mange årsager til, hvorfor en person vælger at påføre sig selv skade, og der vil typisk være flere grunde for hver person. For langt de fleste er selvskade en måde at håndtere svære følelser eller situationer på, og selvskade kan derfor ses som en overlevelsesstrategi. Andre årsager kan være for at straffe sig selv eller at vise omverdenen, hvor skidt man egentlig har det. 

Der er fortsat mange skadelige misforståelser og stigmatiseringer omkring personer, der selvskader. I tillæg til dette medfører selvskade ofte følelser af skyld og skam, og derfor vil mange forsøge at skjule deres selvskade og gå med det alene, da de måske har oplevet ikke at blive mødt med forståelse, når de har åbent op omkring det. Uanset måden og alvorsgraden af selvskaden, er det vigtigt at tage den seriøst og søge hjælp. Hvad enten du selv kæmper med selvskade eller kender nogle der selvskader, har vi hos Odense Psykologpraksis mulighed for at hjælpe dig. Book en tid her.

Sorg

Vi vil alle i livet stifte bekendtskab med sorgen – sorg er et vilkår i dette liv, som vi ikke slipper udenom. Sorg er en naturlig reaktion hos individer, som oplever tab af noget betydningsfuldt eller ved livsændrende omstændigheder. Dette kan for eksempel være dødsfald af en nærtstående person, tabet af et job, tabet af en drøm eller en fremtidsplan, tab af fysisk funktionsevne efter sygdom etc. Dog kan sorgens ”symptomer” og reaktioner variere i intensitet og se forskellige ud fra person til person – sorgens reaktioner er meget personlige. Ingen sorgreaktion er forkert, dog kan en sorgheling være hård at komme igennem på egen hånd og flere oplever ensomhed, da det kan være svært at skulle håndtere omgivelserne, der måske mener, at man bør se at komme videre, eller at man ikke sørger “rigtigt” eller “nok”. Det kan særligt i starten være en ubærlig og ensom proces, hvor det kan lindre at tale med en professionel. Her kan du græde ud, blive bekræftet i at du er på rette vej og få hjælp til at orientere dig på ny i livet.

Har du brug for psykologhjælp til din sorgproces? Book en tid her.

Søvnløshed og søvnterapi 

Søvn er en naturlig del af vores liv, og det er noget, der sker helt automatisk.

Alle mennesker kan opleve tider eller perioder, hvor man lider af dårlig søvn. Dette kan for eksempel ske, hvis man er stresset, står overfor store udfordringer eller beslutninger, har små børn etc. Normalvis vil den gode søvn vende tilbage efter noget tid, men hvis den ikke gør, så kan man lide af søvnproblemer. Søvnbehov varierer meget fra person til person, hvorfor nogles optimale søvntid kan være på 6 timer og en andens optimale søvntid kan være på 9 timer. Derfor skal man ikke sammenligne ens søvn med andres, men man skal sammenligne sin egen nuværende søvn med sin egen tidligere søvn for at vurdere, om noget har ændret sig og er problematisk. Hos Odense Psykologpraksis benytter vi os af kognitiv adfærdsterapi for søvnløshed, der har en høj succesrate.

Er du i tvivl, om du lider af søvnproblemer, og har du brug for psykologhjælp til din søvnløshed? Book en tid her

Parterapi 

Når man siger ”parterapi” forestiller mange sig karikerede situationer, hvor et par er placeret i en akavet situation med en distanceret psykolog, som krænger deres problemer ud. I virkelighedens parterapi er hensigten og fokus noget helt andet. Målet er, at begge parter skal føle sig set, hørt, rummet og respekteret. Faktum er at alt for mange par venter alt for længe med at opsøge hjælp, og mange venter til det punkt, hvor der ikke længere synes at være anden udvej end at gå hver til sit. Dette er utrolig ærgerligt, da der er en stor gave at hente i en udviklende og god parproces – både for ens parforhold, men faktisk også for en selv, da det kan være enormt berigende og udviklende at få sat spot og fokus på ens egne dysfunktionelle reaktionsmønstre. Vælger I at kontakte Odense Psykologpraksis med henblik på at starte et forløb med parterapi skal I indstille jer på, at der ikke findes et kvikfix. Det vil være et længerevarende forløb og ofte med en varighed på 1-2 år. Terapiformen er inspireret af emotionsfokuseret terapi, er manualbaseret og består af 3 faser I som par kommer til at gennemgå.

Er du interesseret i parterapi? Book en tid her

Kognitiv adfærdsterapi (KAT)

Der findes mange forskellige terapiretninger, men den terapiform der er mest udbredt, og der er mest evidens for på internationalt plan, er kognitiv adfærdsterapi, forkortet til KAT og på engelsk kaldet Cognitive Behavioral Therapy (CBT). Ifølge kognitiv adfærdsterapi opstår psykisk lidelse og problematikker igennem et uhensigtsmæssigt forhold mellem tanker, adfærd og følelser. Navnet ”kognitiv adfærdsterapi” henviser til, at kognition (opmærksomhed, fortolkning og hukommelse) og adfærdsmæssige processer (undgåelsesadfærd og forstærkning) spiller to væsentlige roller i ens psykiske velbefindende. Man mener altså ikke, at det er situationer i vores liv, der giver os lidelse. Det er i stedet måden vi tolker, tænker og forholder os til situationerne på. For at komme psykiske problematikker og lidelse til livs skal man derfor primært fokusere på ændringer indenfor handlemønstre og tanker. Hos Odense Psykologpraksis er terapien ofte inspireret af kognitiv adfærdsterapi, og derfor kan man på forskellige måder opleve forskellige elementer heraf.

Er du interesseret i kognitiv adfærdsterapi? Book en tid her

Emotionsfokuseret terapi (EFT)

Emotionsfokuseret terapi (forkortet til EFT) er en terapiform, hvor særligt den trygge relation mellem terapeut og klient vægtes højt, og den regnes for at være essentiel for, at klienten får optimalt udbytte af terapien. Særlig virksom er emotionsfokuseret terapi i forhold til ændring af klientens uhensigtsmæssige mønstre, hvorfor den er særdeles effektiv som blandt andet par- og familieterapeutisk behandlingsmetode. I emotionsfokuseret terapi betragtes klientens følelser som guidelines for, hvad der er vigtigt for klienten, hvorfor følelserne har det primære fokus. Derfor tager terapien udgangspunkt i at hjælpe klienten blive opmærksom på sine følelser og udtrykke dem, så de herigennem kan lære at acceptere og regulere dem gennem rationalet: ”Name it – tame it”. Det er en oplevelsesorienteret terapiform, der betyder, at der arbejdes her-og-nu i terapien med det der opstår i rummet, for herigennem at give klienten nye erfaringer med at være i egne følelser og en større tryghed heri. Vælger du et terapiforløb hos Odense Psykologpraksis vil du opleve, at vi i vores terapeutiske tilgang henter inspiration fra den emotionsfokuserede terapeutiske tilgang. Dette opleves blandt andet i den måde, vi møder dig og forstår dine følelser på.

Er du interesseret i emotionsfokuseret terapi? Book en tid her

Supervision

Hos Odense Psykologpraksis er Anne Katrine specialist i psykoterapi og kan derfor yde supervision til psykologer på vej mod autorisation samt til autoriserede psykologer på vej mod specialist. Kontakt Anne Katrine for at høre nærmere angående en samlet pris, hvis du er psykolog og ønsker et længerevarende supervisionsforløb.
Supervision er en faglig lærings- og udviklingsmetode, der har til formål at understøtte din faglige udvikling og praktiske professionsudøvelse, så du dels bliver dygtigere indenfor dit arbejdsfelt og dels vedligeholder dine kompetencer i forhold til dit fag. Forskellen på supervision og terapi er, at supervisionen har den faglige praksis som fokus, hvorimod terapien i højere grad har fokus på dig som individ og din personlige udvikling. Der er dog visse overlap mellem terapi og supervision, da man ikke helt kan adskille sin person fra sit fag – og slet ikke indenfor omsorgsfag, hvor kvaliteten i arbejdet er afhængig af det personlige engagement, man tilfører sin faglighed. I supervisionen vil du kunne opnå værktøjer og strategier, der kan hjælpe dig til at passe bedre på dig selv, så du bliver mere robust overfor stress og følelsesmæssig udtrætning.

Hvornår skal man gå til psykolog?

Det kan være svært at vide, hvornår man skal opsøge en psykolog, og hvornår det kan gavne ens situation. Du behøver ikke opfylde kriterierne for en psykisk diagnose såsom depression eller angst, for at drage nytte af at se en psykolog. Nogle mennesker kontakter en psykolog, fordi de har en henvisning fra lægen, da de har en psykisk problematik; andre fordi de føler, at de sidder fast i livet; nogle kan opleve tvivl og besværligheder ved livet, hvor det kan være rart at tale med en psykolog for at få lidt hjælp og støtte til at komme videre. Du kan også henvende dig til en psykolog, fordi du ”bare” gerne vil have luft for dine hverdagsfrustrationer. Man kan altså gå til psykolog med både større og mindre problematikker, og behovet og årsagerne til at gå hos en psykolog kan være meget personlige og forskellige.

Hvis du er i tvivl, om du skal gå hos en psykolog, og hvad vi specifikt kan gøre for dig ved Odense Psykologpraksis kontakt os da, eller benyt dig af vores gratis og uforpligtende 10 minutters telefoniske forsamtale, hvor du kan få besvaret spørgsmål.